کشف مروارید مدیریت از اقیانوس  هوش مصنوعی

 کشف مروارید مدیریت از اقیانوس  هوش مصنوعی

نويسنده: دکترسهیلا داروئیان
یادداشت اول
دنیای مدیریت به عنوان یک علم  عمومی و جهان شمول  که  تمامی علوم و ساختارهای جهانی را از کوچک ترین سیستم، موجودات تک سلولی تا بزرگترین اجزا کهکشان ها و سیستم های ناشناخته را شامل می‌شود ، به عنوان یک اهرم کلیدی در بقا تمامی جوامع شناخته شده است.
بنابراین هیچ تکنولوژی، علم، فلسفه،مهارت و سیستمی نیست که ایجاد گردد و از مدیریت جدا باشد.
هوش مصنوعی و ابزارهای کاربردی آن طی چندسال اخیر در تمامی حوزه ها نقش پررنگ و حائز اهمیتی را یافته است.هوش مصنوعی فراتر از موتورهای جستجو سعی دارد تا تمامی فعالیت های انسانی را به شکل های مختلف ، الگو برداری و اجرا نماید که تا حد بسیاری نیز در این حوزه موفق عمل کرده است.
علم مدیریت نیز به دلیل عمومیت آن به علم هوش مصنوعی و ابزارهای آن متصل شده و خواهد شد. هوش مصنوعی علم نوینی است که سرعت رشد آن در تمامی عرصه های جهانی شگفت انگیز و انکارناپذیر است.در علم مدیریت بهره مندی از هوش مصنوعی و ابزارهای آن امری ضروری است.ابزارهایی مانند chat_GPT،pandora،siri و تخصصی کردن داده های آن جهت بهبود فعالیت های مدیریتی از جمله برنامه ریزی ها،ساختاربندی ها،سازمان‌دهی، بازاریابی،تفسیم کار و غیره مورد توجه می باشد.
یکی از راهکارهای مهم دراین زمینه بازاریابی محصول،شناخت محیط کار،برآورد هزینه، مدیریت منابع انسانی و نهایتأ تهیه یک داشبورد مدیریتی جامع است که بتواند تمامی داده های(Data) موجود دراین نرم افزارها را هدفمند و در راستای فرآیندهای مدیریتی همسو نماید. به بیان ساده هوش مصنوعی و ابزارهای آن دارای هزاران بیلیون داده است که در تمامی موارد و حوزه ها انواع سوالات و خواسته ها دارای اطلاعات و داده های فراوانی است،که تقریبآ به هر پرسشی پاسخ می‌دهد و مخاطب خاصی را شامل نمی شود، هوش مصنوعی و ابزارهای آن عرصه ای فراتر از گوگل و موتورهای جستجو را شامل می شود.
هدف غایی آن،این است که به تمام پرسش ها،سوالات،نیازها و خواست های تمام افراد و سنین در هرزمینه ای در جهان پاسخ دهد.
بنابراین مدیریت نیز به عنوان یک علم عمومی  با زیر شاخه های فراوان تخصصی آن،  نیز از این علم مستثنی نمی باشد،لذا لازم است تا متخصصان مدیریت داده های این ابزار را در راستای مفاهیم اصولی و علمی و براساس الگوریتم های استاندارد مديريتي در تمام تخصص ها و بخش های آن شناسایی نمایند. هدف از چنین رویکردی تهیه یک بانک اطلاعاتی و داشبوردی از تعاریف هوش مصنوعی در فرآيند مدیریت است،که بتواند داده های موجود در ابزارهای هوش مصنوعی دراین حوزه را به یک انسجام و هدفمندی جامع برساند.
نهایت انکه، هرآنچه هوش مصنوعی و نرم افزارهای آن‌ به‌ صورت‌ داده های کلان عرضه می کنند، متخصصین هوش مصنوعی در مدیریت بتوانند اطلاعات مرتبط با فرآيند مدیریت از برنامه ریزی تا ارزیابی را استخراج و دریک پایگاه اطلاعاتی مدیریت جمع آوری کنند. در یادداشت های آتی ،نويسندگان برآنند تا انواع هوش مصنوعی ‌ ابزارهای آن و ارتباط آنها با فرآيند مدیریت را تا حد ممکن مورد مطالعه و مزایا و معایب آنها را بیان نمایند.
روشن است که دراین مسیر همراهی و هم اندیشی بزرگان علمی مدیریت راهبری جهت بهبود این مطالعات خواهد بود.